Răsfrângeri

păreri, preferințe personale și impresii

Biblia pierdută, de Igor Bergler

Igor Bergler

Igor Bergler. Sursă foto: adevarul.ro

Igor Bergler s-a născut pe 21 septembrie 1970, în Timișoara. Este regizor, realizator tv, critic de film, specialist în marketing, doctor în Științe Economice și visiting professor la diverse universități; în 2015 și-a început cariera de scriitor, pe 1 octombrie al aceluiași an publicând Biblia pierdută, romanul românesc de ficțiune cel mai bine vândut din ultimii douăzeci de ani, doborând recordurile. Ca idee, la un an de la publicare, romanul era vândut în peste 82000 de exemplare (în prezent, depășind 90000), lucru inedit pentru un autor român. În urma acestui succes răsunător, Trident Media Group din New York, una dintre cele mai celebre agenții literare internaționale, a cumpărat drepturile de reprezentare a acesteia în lume.

Atunci când am aflat despre Biblia pierdută, nu știam de campania de promovare care însoțea opera, pur și simplu am dat peste ea din întâmplare, iar lucrul care m-a atras la prima vedere a fost unul superficial: coperta. Da, cunosc zicala din engleză „Don’t judge a book by its cover”, dar, fiind pasionată de artă, pentru mine, o copertă interesantă sau frumoasă vine ca un bonus, fără a influența conținutul cărții (detaliile acestei coperți sunt însă foarte bine alese, în concordanță cu intriga sa). Încă din start mi-am spus că trebuie să o citesc la un moment dat, iar rezonanța numelui autorului m-a făcut să cred că este străin, alt fapt care mi-a stârnit interesul (nu am, în general, o părere prea bună despre ce se întâmplă acum în literatura română). Dar faptul că este român a fost prima surpriză plăcută pe care aveam să o descopăr. Următoarea a fost esența cărții sale.

Biblia pierdută, de Igor Bergler

Citind mai multe păreri despre această carte, am realizat că foarte multe persoane nu sesizează lucrurile din spatele aparențelor, mai exact, ironia și tonalitatea haioasă ale autorului, care îl scot din banal. Am perceput ironia din opera sa nu doar punctual, pe subiecte sau față de trăsăturile personajelor, ci și în sine, per ansamblu. Este o graniță foarte fină, pe care probabil nu o sesizează mulți, din păcate, și iau cartea mult prea în serios, în loc să se bucure cu adevărat de elementele care o fac specială.

Dacă vrei să o citești și nu remarci substraturile, care, pentru mine sunt reprezentate de ideea de manipulare în masă și felul în care oamenii se lasă „păcăliți” de un mit sau, prin analogie, de o teorie ce ține de actualitate, de conspirații, substraturi care mă duc chiar cu gândul la asemănarea cu un pamflet, probabil această carte nu este pentru tine. Nu știu exact care a fost intenția autorului, dar mie asta mi-a transmis și, din perspectiva mea, aceste caracteristici mă fac să îl consider genial. Mi-au plăcut și firele acțiunilor, dar le-am considerat oarecum „de fundal”, nu m-au plictisit, ci consider că stilul este unul dinamic. Pe măsură ce avansam cu lectura, mă „prindea” tot mai mult și nu pot decât să mă bucur că un autor român contemporan m-a făcut să îl simpatizez, este ceva nou pentru mine. De regulă, autorii români pe care îi prefer nu mai sunt de mult printre noi. Apreciez curajul autorului pentru abordarea făcută, mi-a plăcut mult cartea și aștept să le citesc și pe următoarele!

În acest roman, personajul central este Charles Baker, un profesor universitar eminent care vine în România, mai exact în inima Transilvaniei, pentru a participa la o conferință importantă. Acel eveniment este însă numai de fațadă, căci în secret obiectivul profesorului este cu totul altul și are legătură cu trecutul familiei sale, precum și cu istoria lui Vlad Țepeș. După ce au loc niște crime, dinamica romanului capătă valențe noi, personajul fiind prins în mijlocul unei conspirații la nivel mondial, iar Baker trebuie să dezlege niște mistere care pornesc de la Biblia lui Gutenberg, care a fost prima biblie tipărită vreodată.

Nu voi face un rezumat, deoarece ar fi mult prea multe de spus și vreau să evit a da spoilere, iar elementele numeroase care țes acțiunea sunt complicat de explicat, este mai frumos să descopere fiecare ce reprezintă. Cartea însă se citește ușor, cursiv, cei care nu au multe cunoștințe de istorie își vor îmbogăți cultura generală, iar cei care cunosc deja detalii istorice le vor regăsi evocate într-un mod care mi s-a părut interesant. Mi-ar plăcea, cândva, să văd și o ecranizare a acestei cărți.

Recomandarea mea pentru cei care nu au apucat să citească acest roman: nu vă cramponați de similitudinile cu Dan Brown, ci încercați să le vedeți ca pe o (auto)ironie a lui Igor Bergler, observați detaliile umoristice (până și numele personajelor sunt alese inteligent încât să stârnească râsul), dar și documentația bine făcută, intriga, și lăsați-vă imaginația să vă poarte prin locuri minunate și pline de încărcătură istorică, precum Sighișoara și Praga!

Un fapt care mă bucură nespus: pe 1 octombrie 2017 va apărea în librării cel de-al doilea roman scris de Igor Bergler, Testamentul lui Abraham, ce îl are ca personaj principal tot pe Charles Baker, a cărui acțiune se petrece înainte de cea din Biblia pierdută.

Anunțuri

Single Post Navigation

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: